Tänker mig bloggen som en inspirationsbank men även ett sätt för mig att reflektera över den egna undervisningen. Arbetar som ma/no/bd/tk lärare i år 4-6. Att hitta arbetssätt som synliggör elevernas förmågor är utmaningen. Storyfication-driver mitt arbete. IKT ledstjärnan.

fredag 7 november 2014

Naturkatastrof



På grund av yttre omständigheter kommer vi inte få  möjlighet att fortsätta  arbeta med våra MacBooks. Kommunen drar tillbaka dem och vi ersätts av ipad med tangentbord. Eleverna fick reda på detta idag och tog det hela bra. Jag liksom dem ser  nya möjligheter med en ny device. Appar att testa och nya infallsvinklar. Vill dock poängtera att macen är oersättlig men det gäller att tänka positivt och se nya möjligheter istället för problem.

För eleverna betyder detta att deras hus i sweethome 3D kommer att gå i intet. Vi har passande nog anordnat en ”naturkatastrof” i Greenship.  Området där eleverna har byggt sin stuga har drabbats av  en Naturkatastrof. 

Så här ser uppdraget ut, efter att de har lyssnat på ett katastrof meddelande på radion:

”Tyvärr har katastrofen drabbat ditt land och ditt hus har blivit totalförstört.
Som tur är har du tecknat en hemförsäkring. Det betyder att du kommer att kunna bygga upp ditt hus igen.

1. Du ska nu ska ladda ner appen "Planner 5D" och utifrån din tidigare ritning bygga upp ett nytt hus. Ni får sätta in alla möbler och dylikt som ni redan tjänat in till.  Knäpp kort på ert gamla hus och ert nya hus lägg in det under kommentarer. Vad kommer du sakna mest i ditt gamla hus? Vad är du mest nöjd med över i ditt nya hus?

2. Gör en skärminspelning över kök och badrum i ert gamla hus och berätta om varför ni valde att ha det just så (ändamålsenlighet, funktion och design)
Skärminspelningen lägger du också in under kommentarer. Tillsammans med dina bilder


2. Ni ska göra ett radioreportage i appen "soundcloud"  där ni berättar om Naturkatastrofen. Hur fick ni reda på den. Vad innebär naturkatastrofen, vad händer då den sker och varför?, Vilka skador har den orsakat? Ögonvittnen på plats?
Vad måste ni tänka på när ni bygger ert nya hus så att det minska risken för att detta hus också drabbas. Vad hände när ni fick höra att ert hus blev ödelagt. Beskriv också era känslor inför detta.


Ett uppdrag där ma,tk, ge,bi och svenska integreras på ett, som vi tycker, bra sätt.
Något jobbigt blev till något lärorikt. Vi försöker se förbi hindren och inrikta oss mot möjligheterna.
Greenship flyter vidare mot nya mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar