Tänker mig bloggen som en inspirationsbank men även ett sätt för mig att reflektera över den egna undervisningen. Arbetar som ma/no/bd/tk lärare i år 4-6. Att hitta arbetssätt som synliggör elevernas förmågor är utmaningen. Storyfication-driver mitt arbete. IKT ledstjärnan.

torsdag 15 januari 2015

Ett stort tack...


Är verkligen glad över alla socialamedier. Varje vecka får jag mer fortbildning än vad jag tidigare fått under ett helt år, svar på frågor, tips och idéer. Nu senast ville jag att eleverna skulle kunna spela inifrån sitt hus i Planer 5D på sin Ipad. Fick då ett super tips via denna sida.

Det är fantastiskt det som hänt under de senaste åren. Dela kulturen, samt alla möjligheter med de digitala verktygen, har gett många av oss lärare ny energi och en större arbetsglädje. Vi känner att vi når eleverna, hänger med i utvecklingen. Våra kunskaper kring hur man använder och kan använda digitala verktyg, är större än elevernas kunskaper. Eleverna är däremot väldigt snabba på att lära och kan hitta nya sätt att använda verktyget på samt hitta nya funktioner i appen/programmet. Vi är proffs via den pedagogiska tanken.
.
Under en period av min karriär så kändes det som om det var eleverna som ägde den kunskapen. Kände mig två steg bakom. Jag ville kunna men visste inte hur och var jag skulle lära mig. Kände bara frustration.

Nu vet jag!

Ett stort tack till: 
Herr och fru: Blogg, Twitter och Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar