Vi har också lagt till en ny sida i bloggen. Processen i film gå gärna in och kika
Under veckan har vi också fördjupat och ökat förståelsen för bråk. Vi arbetade med bråk på tallinjen. Eleverna fick varsin lapp på ett bråk eller decimaltal och skulle motivera varför de valde att stå på just det stället på tallinjen.
Innan detta hade de tränat på att storleksordna bråk och delgivit varandra hur man kan tänka för att avgöra hur stort ett bråk är. Först parvis och sedan i större grupp. såg verkligen hur förståelsen för att ex 0,06 är mindre än 0,1 kom tydligt fram på detta sätt. Det gäller också att jag som pedagog för samtalet åt det håll den önskar och vad jag vill lyfta fram.
Eleverna fick också dra en lapp och ställa sig i rummet efter väggen där de tyckte att deras lapp passade in. Det var omkretsen i rummet som vi pratade om. Var hade man gått halva vägen, 1/4, 1/8. De övriga eleverna fick motivera varför de trodde att " Kalle" ställt sig just där.
Som deltagare men även handledare i matematiklyftet så får vi tips på så många otroligt bra övningar för att öka förståelsen för tal i bråk och decimalform. Både via utbildningen och av varandra. Kollegialt lärande när det är som allra bäst!
Detta är en sådan uppgift, för att förstå att ex 2/4är detsamma som 1/2 eller att 4/3 är en hel och 1/3
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar