Tänker mig bloggen som en inspirationsbank men även ett sätt för mig att reflektera över den egna undervisningen. Arbetar som ma/no/bd/tk lärare i år 4-6. Att hitta arbetssätt som synliggör elevernas förmågor är utmaningen. Storyfication-driver mitt arbete. IKT ledstjärnan.

onsdag 22 oktober 2014

Interaktion via Skype

Glädjen över att alla kan delta! Under förra veckan hade vi läsgrupper, min kollega Linda hade fixat så att vår elev på sjukhusskolan i Göteborg kunde vara med. Eleverna läste högt för honom och han läste för dem vi "SKYPE". Tänk vilka möjligheter vi har, inkudering via IKT. Han har också deltagit i lektioner , genomgångar etc. Vi har en blogg som vi delar med honom. Eleverna lägger ut filmer från vad som händer på skolan, matematikproblem etc och han ger oss problem tillbaka. Vi interagerar på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Denna blogg har vi privat, men bloggen som verktyg är fantastisk.

Skype skapar också möjligheter. Har gjort ett konto via Mysteryskype. Genast fick jag kontakt med lärare runt om i världen. Nu närmast har vi bokat in en "skype" träff med en skola i USA. Det ska bli jättespännande. Eleverna har ingen aning om var de andra eleverna befinner sig. Vi kommer att testa ett koncept som heter "20 questions" Vi ska ta reda på var de befinner sig i världen genom att ställa olika typer av frågor. Med kartböcker till hands ska vi försöka lösa problemet. Det ska bli superkul.
Här nedan ser ni ett  klipp från en "Mystery Skype" session.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar