Tänker mig bloggen som en inspirationsbank men även ett sätt för mig att reflektera över den egna undervisningen. Arbetar som ma/no/bd/tk lärare i år 4-6. Att hitta arbetssätt som synliggör elevernas förmågor är utmaningen. Storyfication-driver mitt arbete. IKT ledstjärnan.

fredag 25 april 2014

Hurra, hurra, hurra!!

Nominerade i webbstjärnan, gissa om vi är överlyckliga. Eleverna har verkligen jobbat hårt för det här. Imponeras varje dag över vilka super klasser jag arbetar i/med. Uppdraget vi arbetade med i dag var bara ett exempel.

I bostadsrättsföreningen ska man bygga en stor sandlåda. Eftersom de har hört att du är duktig på att göra volym beräkningar så har du blivit tillfrågad om att utföra uppdraget.
Sandlådan ska rymma precis 4500 liter sand. Du går över till en granne och ni hjälps åt. Skissa upp er sandlåda. Använd sedan googlesketchup och ”tillverka” er sandlåda. 


Här kan ni se vilka Idéer eleverna kom med. Detta var elever i år 5! Förarbetet kan ni läsa om i tidigare inlägg.

Via uppdraget visade de verkligen sina förmågor. Enhetsomvandlingen och volym begreppet kom in på ett konkret sätt. (I Sketch up är inställningen i mmm och de hade skissat i dm.;-))

Dagen till ära hade vi dessutom tidningen "Origo" på besök.  En tidning som riktar in sig på matematik/no/tk. De ville göra ett reportage om vårt arbete "storyfication" via "House of Alvik". Reportaget går att läsa om i augusti månads nummer.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar