Tänker mig bloggen som en inspirationsbank men även ett sätt för mig att reflektera över den egna undervisningen. Arbetar som ma/no/bd/tk lärare i år 4-6. Att hitta arbetssätt som synliggör elevernas förmågor är utmaningen. Storyfication-driver mitt arbete. IKT ledstjärnan.

onsdag 26 februari 2014

Ekvationer


Ekvationsspelet
Eleverna får lägga ekvationer åt varandra. vi har pratat om att man ska "gömma" lika många stickor i varje låda. Det är viktigt att det är lika många stickor på varje sida om likhetstecknet, oavsett om en del stickor ligger i lådor.  Kompisen ska lista ut hur många stickor som varje låda innehåller genom att plocka bort lika många stickor och askar  på varje sida. De skriver/ ritar hur de löst det.



Efter praktiskt arbete fortsätter vi med att byta ut de ritade askarna mot X.
3 askar+4 stickor=2 askar+ 8
blir
3X+4=2X+8



Ett helt fantastisk metod att ha något att hänga upp kunskapen på. När eleverna glömmer vad X kan stå för plockar vi fram askarna som repetition. Det härliga är att stark som svag fixar denna övning. De plockar och tar bort på varje sida. För de som behöver mer utmaningar ta 1/2 el 1/4 stickor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar